Wikia

CTU logo
Dit artikel maakt deel uit van
Counter Terrorist Unit
serie.

De Counter Terrorist Unit (ook bekend als Counter Terrorism Unit of CTU) is een intelligentie en wethoudend agentschap in de Verenigde Staten van Amerika die werkzaam is in het onderzoeken en voorkomen van terroristische activiteiten op het Noord-Amerikaanse vasteland.

Positie in de regering van de V.S. Edit

Het is niet duidelijk welke tak van de regering verantwoordelijk is voor CTU, maar het is mogelijk dat CTU werkzaam is onder de Central Intelligence Agency. In het echt doet de CIA aan anti-terrorisme door het verzamelen, analyseren en beoordelen van informatie over buitenlandse terrorisen. Dit agentschap is overkoepelt door de Nationale Veiligheidsraad, waarin de Minister van Defensie deel uitmaakt. Het kan dus zijn dat de Minister van Defensie legitieme autoriteit heeft over een tak van de CIA, zoals gezien in dag 4.

In The House Special Subcommittee's Findings at CTU, CTU is beschreven als een tak van de CIA. De uitleg van het boek is als het volgt:

Counter Terrorist Unit (CTU) - Elite tak van de Central Intelligence Angency. De Counter Terrorist Unit oppereert in binnenlands anti-terrorisme waarbij de Division hoofdkwartieren in de belangrijkste VS metropolen bevinden. Het doel van CTU is om binnenlandse of buitenlandse terroristische activiteiten binnen de Amerikaanse grens te onderzoeken en deze te voorkomen. De afdelingen van CTU zijn samengesteld uit onderzoeksagenten, intelligentieagenten, geheime agenten, tactische troepen voor belangrijke invallen en special agents om de activiteiten van een eenheid te leiden. CTU is specifiek opgezet met de activiteiten van de Federal Bureau of Investigation, het Juristiek Departement en de Geheime Dienst zowel die van de lokale authoriteiten te coördineren. Als tak van de CIA worden operaties van CTU begleid door zowel het Congres als de uitvoerende macht van de federale overheid.

In de "24" boeken is er een kleine memo over het ontstaan van CTU:

Na de aanslag op het World Trade Center in 1993 richtte een divisie van de CIA een binnenlandse eenheid op die als taak had de VS te beschermen tegen terroristische dreiging. Met Wasshington DC als hoofdkwartier kreeg deze eenheid - CTU (Counter Terrorist Unit) - in diverse Amerikaanse steden lokale afdelingen. Vanaf het begin werd CTU geconfronteerd met vijandigheid en scepsis van andere inlichtingendiensten. Ondanks het verzet in bureaucratische kringen groeide CTU binnen een paar jaar uit tot een belangrijke organisatie in de strijd tegen het terrorisme. Na de gebeurtenissen op 11 september werd een aantal vroege CTU-missies niet langer als geheim beschouwd. Hier volgt zo'n missie...

Organisatie en structuur Edit

Het CTU hoofdkantoor in Los Angeles, California word gesuperveerd door Chief Director Archibald Groves, de tactische leiding echter word vervult door Chief Special Agent Jack Bauer. De heer Bauer staat bekent om zijn baanbrekende technieken op het gebied van terrorisme bestrijding. Hierbij schrikt hij niet terug de verdachten van terroristische activiteiten binnen de VS fysiek letslel toe te dienen tijdens hun subsequente arrestatie en/of verhoor. Onderzoek wijst onconclusief uit dat er wel degelijk sprake is geweest van martelmethodes tijdens het verhoor van verdachten, zowel als op locatie als op het hoofdkantoor van de CTU in Los Angeles. Deze berichten zijn echter nooit officieel bevestigt door de toenmalige Amerikaanse administratie.

Discrict Edit

Het disrict, zoals reeds benoemt, is in Los Angeles, California.

Division Edit

Division is de baas over CTU.

Domestic Units Edit

Substations Edit

Elke medewerker van CTU heeft een eigen substation met een eigen (Apple) computer.

Achtergrondinformatie Edit